söndag 4 september 2011

Lite angående tidigare veckans Ted-talk

Julian Treasure nämnde att folk spenderar 60% av sin kommunikationstid på att lyssna, men att en människa i genomsnitt minns 25% av den informationen. Det fick mig att fundera. Jag kan tänka mig hur det kan vara att plugga för elever med koncentrationssvårigheter. Då det oftast inte finns någon disciplin i dagens klassrum. Det måste vara på gränsen till omöjligt. En person med t.ex. ADHD har det svårt att fokusera på en enda uppgift om det är folk som pratar runtomkring. Den personen kan helt enkelt inte avskärma onödiga ljud runt  omkring sig, det blir som en enda stor röra i huvudet. Hur lågt kan deras informationsintag sjunka procentuellt, när de sitter i ett klassrum? Och vad hinner såna barn att åstadkomma i skolan? Finner de någon motivation till skolarbete om det inte kan fokusera på sin arbetsplats?

Några andra intressanta ord som nämndes i presentationen var de som handlade om hur lyssning kan förebygga konflikter och bygga förståelse. Jag håller med Julian på den punkten. Det känns som om en anledning till varför folk inte ändrar sina ståndpunkter så lätt är på grund av att de inte vill lyssna. Ofta är det så att om en människa tar en ståndpunkt så ser den bara bra sidor och förtränger faktumet att det finns dåliga. Detta kan resultera i att man inte vill höra det negativa, alltså inte lyssna på andra människors åsikter eller ändra sina egna. Eftersom att man inte vill ha fel eller se dum ut.

Julian nämnde något om att vi var bättre lyssnare förut. Men sen så lärde vi oss att spara information på papper och datorer. Jag kan hålla med till viss del om det han säger om den punkten. Men vi har lärt oss att skriva och att bygga diverse objekt för att underlätta våra liv. Det är väll inget dåligt?







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar