onsdag 29 september 2010

Dikter

Den dikten som jag tyckte var utan tvekan bäst var "Jag vill möta", den är skriven av Karin Boye. Pågrund av sjukdom så kunde jag inte höra andras åsikter och tankar kring just den dikten eller många av de andra. Och därför kan jag inte ändrat min ståndpunkt när det gäller omtycke kring dessa dikter. "Jag vill möta" är en kort dikt men det säger mig ganska mycket.

Det första tanken som slog mig när jag läste den var all oro som finns runt om i världen, speciellt det som pågår i mellanöstern just nu. Och det jag tror att hon vill säga genom dikten är att man ska möta makter vapenlöst. Alltså att inte lösa konflikter genom att starta krig utan att vapenlöst bemöta varandra och lösa olika problem. Man kan alltid få torra frön att gro till slut, bara man bemöter saker och ting med respekt och har en god tanke bakom det hela som folk kan ta åt sig och sammarbeta med. Och det stämmer mycket bra med hur det borde vara och hur konflikter egentligen borde lösas...

Nu är det sent som f*n, godnatt! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar